
Ledende politikere har omtalt den fornyede satsingen på
havrommet som ett nytt kapittel i historien om Norge. Men hvordan kan det
enorme potensialet, som mange snakker om, omsettes i verdiskaping og økt
bæreevne for velferdsstaten? Det første handler om industri og innovasjon. Det
siste handler om fellesskapets sikring av rettigheter til fremtidig inntekt fra
fellesskapets ressurser.
Mulighetene som ligger i de marine ressursene går langt ut
over de tradisjonelle fiskeri- og havbruksnæringene. Dyrking av tare til mat og
fôr er ett eksempel som vi leser om i Adresseavisen 29/11. Et annet eksempel er
genetisk, og annet biologisk materiale som gjennom bioprospektering kan
utvikles til å bli viktige bestanddeler i nye medisiner, næringsmiddel, mat,
fôr og kosmetikk.
Bioprospektering vil si leting, innsamling, analysering,
behandling og kommersialisering av biologiske ressurser. Gjennombrudd her kan
utløse store økonomiske gevinster, men skal samfunnsnytten være stor og
fellesskapet ha nytte av dette, er det viktig at ikke all inntekt og kunnskap
forblir i hendene til private, gjerne utenlandske, firma.
Det er avgjørende med et rettighetssystem som er
samfunnstjenlig. Dette gjelder både materielle rettigheter, altså rettigheter
til fysiske ressurser, og immaterielle, som vil si rettigheter til patenter,
varemerker og lignende. For å eksemplifisere; en kan se for seg at man henter
opp en bøtte med vann fra havet på et statlig finansiert forskningstokt. Vannet
viser seg å inneholde alger med enzymer som etter analyser gir et gjennombrudd
for kreftbehandling.
Store internasjonale firma vil da være klare til å kjøpe
rettighetene til å framstille og distribuere medisinen, mens hele
verdensbefolkningen står klare for å ta medisinen i bruk. Det vil være høye
kostnader knyttet til å samle inn materialet og til forskningen som kreves.
Samtidig kan dette potensielt skape milliardindustrier. I et slikt scenario er
ikke lokalbefolkningen på Trøndelagskysten en gang råvareprodusenter. For etter
at enzymet fra havet er funnet og analysert, kan det reproduseres i et
laboratorium. Uten mekanismer for å sikre at deler av inntektene forblir i
landet eller regionen, kan Trøndelag bli en leverandør av råvarekunnskap til
andre lands industrieventyr.
Hvordan man fordeler kostnader og inntekter i forbindelse
med bioprospektering er da et nøkkelspørsmål. Det har mye å si om man ved
kommersialisering kan samle inn materialet helt fritt og om noe av det de
tjener går tilbake til det norske samfunnet. Et annet viktig punkt er hvorvidt
det innsamlede materialet kun er tilgjengelig for dem som hentet det opp, eller
om den inngår i en bank flere forskere og bedrifter kan hente innhold fra.
Mens oljeøkonomien er lagt opp slik at en stor andel av
verdiene kommer tilbake til samfunnet og fellesskapet, er det et juridisk
vakuum rundt bioprospektering. Havressursloven og naturmangfoldloven slår fast
at levende ressurser i havet innenfor norsk territorium tilhører det norske
samfunnet som helhet. Hvordan forvaltningen faktisk skal foregå, og hvordan
kostnader og inntekter skal fordeles, det sier lovverket imidlertid ingenting
om. Derfor arbeides det nå med å etablere en forskrift for bioprospektering –
Forskrift om uttak og utnytting av genetisk materiale. Dette nye juridiske
rammeverket for bioprospektering er med på å sette rammene for norsk
velferdsutvikling etter oljealderen.
Ett vesentlig punkt i forskriftsarbeidet gjelder
fordelsdeling, altså hvilke forpliktelser næringsaktører skal pålegges for å
dele «fordeler» som inntekter, kunnskap og teknologi med staten og
fellesskapet. Dette er tilsynelatende vanskelig. Regjeringen har måttet
utarbeide to forskriftsforslag, ett i 2013 og et nytt noe utvannet forslag i
2017.
I utkastet til forskrift som nå foreligger foreslås det at
myndighetene ikke kan stille krav om at en andel av inntektene skal tilfalle
fellesskapet. Dette i motsetning til utkastet fra 2013, som foreslo en
detaljert modell for deling av økonomiske fordeler. Fraværet av prinsipper
rundt økonomisk fordelsdeling vil nok kunne tiltrekke seg selskaper som vil
investere i bioprospektering. Det er det mange fordeler ved. Men på den andre
siden lurer faren for at systemet kan føre til at kontrollen over og inntektene
fra fellesressurser i havet i praksis flyttes fra staten, og over til store
internasjonale og pengesterke selskaper.
Historien om Olje-Norge kunne vært annerledes om ikke modige
og visjonære embetsfolk og politiske ledere hadde brukt erfaringene Norge hadde
fra forvaltningen av andre verdifulle naturressurser til å stille krav da
rammeverket for oljeproduksjon i Nordsjøen ble lagd. Internasjonale selskaper
som ønsket tilgang til oljen, måtte bygge norsk oljeindustri og norsk
kompetanse for å få tilgang til oljen.
Troen på fornyet utnyttelse av ressursene i havet som «den
nye oljen» er stor – både regionalt og nasjonalt. Skal forventningene oppfylles
bør man i alle fall unngå at retten til å samle inn ressursene, og kostnadene
forbundet med dette, tilhører fellesskapet, mens inntektene forbeholdes noen
få. Slikt blir det ingen «ny olje» av.
Skrevet sammen med Svein Frisvoll
Teksten stod på trykk som kronikk i Adresseavisen 7. des, 2017
Teksten stod på trykk som kronikk i Adresseavisen 7. des, 2017
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar